رشد و بهبود رابطه دوستی dostankhob.com

آموزش پیدا کردن و شروع رابطه دوستی،بهبود و ارتقا رابطه و اصول و قواعد روابط را در سایت دوستان خوب دات کام(dostankhob.com) داشته باشید.

رشد و بهبود رابطه دوستی dostankhob.com

آموزش پیدا کردن و شروع رابطه دوستی،بهبود و ارتقا رابطه و اصول و قواعد روابط را در سایت دوستان خوب دات کام(dostankhob.com) داشته باشید.

آداب معاشرت کلامی در گفتگو و حرف زدن

آداب کلامی در گفتگو برای همه ما یک نیاز است چون ما نیاز داریم به حرف زدن و با گفتگو و صحبت کردن با دیگران بسیاری از کارهای ما حل می‌شود. پس نیاز داریم که آداب معاشرت کلامی را بدانیم تا بتوانیم به بهترین نحو با دیگران صحبت کنیم و فردی مودب و حرفه‌ای جلوه کنیم. گفتگو بهترین و سریع‌ترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران است و ما با یک مکالمه می‌توانیم به دیگران احساسات و افکار خود را بفهمانیم پس دانستن نکات آداب معاشرتی آن بسیار مهم است.

در این مقاله کوتاه ما می‌خواهیم چند نکته در مورد آداب معاشرت کلامی در گفتگو را با هم بررسی کنیم. خوشحال میشیم که نظرات ارزشمند خودتون را با ما درمیان بگذارید.

 

  1. حرف کسی را قطع نکنیم. دائم وسط حرف کسی نَپَریم و صبور باشیم و به دیگران مجال و فرصت حرف زدن بدهید و شنونده خوبی باشید. شنونده‌ی خوبی بودن در یک مکالمه بسیار مهم است.

 

  1. از خود بیش از اندازه تعریف نکنیم. برخی از ما عادت کرده ایم در همه جا پُز بدهیم و از صِفات و ویژگی های خود مدام تعریف کنیم، اینکارِ ما نشان دهنده خودپسندی ماست و بسیار ناپسند و زشت جلوه می‌کند.

 

  1. با صدای بلند صحبت نکنید. داد و صدای بلند باعث می‌شود حسِ ترس و اضطراب در دیگران ایجاد شود. سعی کنید با صدای آرام صحبت کنید خصوصا در مکان‌های خاص مانند مطب دکتر و بیمارستان و مترو و … .

 

  1. تُپق نزنید و کلمات را درست ادا کنید. لازم است که قبل از حرف زدن خوب فکر کنید و بعد آن را بیان کنید.

 

  1. درِگوشی حرف نزنید. وقتی درِگوشی با کسی حرف بزنید به دیگران این احساس دست میدهد که در رابطه با آنها صحبت می‌کنید و فکر می‌کنند که نقص یا مشکلی دارند.

 

  1. بدگویی و غیبت نکنید. اینکار باعث می‌شود کسی به شما اعتماد نکند زیرا فکر می‌کنند شما در نبود آنها نیز در خصوصِ شان اینگونه صحبت می‌کنید. در ضمن اگر آن فرد متوجه شود که پشت سر او حرف زده‌ایم بسیار ناراحت می‌شود و شاید باعث شود که رابطمان را از دست بدهیم.

 

  1. با دقت از شوخ طبعی استفاده کنید. شوخی بِجا و شایسته باعث می‌شود مکالمات از حالت رسمی و خشک خارج  شود و احساس صمیمیتِ بیشتری بین شما و دیگران ایجاد شود ولی اگر شوخی شما بی‌جا باشد بسیار بد است. سعی کنید چهارچوب‌هایی را در این خصوص رعایت کنید و با هر کسی در هر موردی شوخی نکنید. برای مثال شاید کار جالبی نباشد که بیش از اندازه با کسی که بزرگتر از ماست شوخی کنیم، شاید او اصلا دوست نداشته باشد.

 

  1. وقتی کسی با شما حرف میزند به او نگاه کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی به مخاطب نگاه نکنید او فکر می‌کند شما توجهی به موضوع ندارید یا برایتان مهم نیست. وقتی که به فکر مورد نظر نگاه می‌کنید او بسیار خوشحال می‌شود که شما به حرف‌های او توجه کرده‌اید.

 

  1. همیشه الویت با شخصی است که به صورت حضوری با او حرف می‌زنید و در این حین اگر گوشی موبایل شما زنگ خود تا جایی که می‌توانید آن را جواب ندهید.

 

  1. وقتی با کسی حرف می‌زنید و یا شخصی برای شما صحبت می‌کند٬ نباید با گوشی موبایل٬ کلید٬ خودکار و یا هر چیز دیگری بازی کنید. این موضوع یک بی‌احترامی به فرد مقابل است و خلاف نکات آداب معاشرت است.

 

  1. بیش از اندازه حرف نزنید و در یک مکالمه بهتر است که ۵۰ درصد مواقع شما صحبت کنید و ۵۰ درصد مواقع فرد دیگری که در مکالمه است. گاهی اوقات ما ۹۰ درصد مواقع صحبت می‌کنیم که این کار اصلا جالب نیست.

 

  1. از نصحیت کردن بیش از حد خودداری کنید. نصیحت کردن باعث می‌شود که شما فردی غُرغُرو جلوه کنید و کسی تمایل این را نداشته باشد که با شما وارد گفتگو شود.

 

  1. سعی کنید طوری صحبت کنید که برای دیگران قابل فهم باشد.

منبع: دوستان خوب

 

  1. از لغات تخصصی بیش از اندازه استفاده نکنید، مثلا اگر شغل شما ساختمان است شاید لغات تخصصی داشته باشید که فقط خودتان و افرادی که در حوزه‌ی کاری شما هستند متوجه آن بشوند. پس از این لغات در حضور افرادی که این لغات را نمی‌دانند استفاده نکنید.

 

  1. سعی کنید صحبت‌ها و حرف‌های مفیدی داشته باشید، حرف‌هایی که به درد مخاطبتان بخورد و برای او موثر باشد. حرف زدن‌های بیهوده خلاف نکات آداب معاشرت کلامی است.

 

  1. یادمان باشد که دیگران کارمند‌های ما نیستند، پس با آنها دستوری صحبت نکنیم. اگر از آنها چیزی را می‌خواهیم حتما از آنها خواهش کنیم.

 

  1. بهتر است تا می‌توانید از دیگران تعریف کنید تا اینکه از آنها خرده بگیرید و انتقاد کنید.

 

  1. به هیچ عنوان در میان جمع از دیگران انتقاد نکنید، اگر انتقادی دارید حتما در جایی که با او تنها هستید انتقادهای خود را بگویید.